Fotograficzne podsumowanie roku z obiektywem Sigma 70-200 f/2.8 i filtrami Marumi

Ostatnie 12 miesięcy spędziłem w dość intensywnych rozjazdach. Były to podróże zarówno po Polsce, jak i Europie, w tym Skandynawii, której eksplorowanie zawsze mnie pociągało. W ciągu pół roku udało mi się zorganizować dwie edycje fotowyprawy na Senję w Norwegii razem z Julią Pylak oraz Bartkiem i Olą z biura podróży Warsztat Przygód. Wszystkim tym podróżom towarzyszył mi obiektyw Sigma 70-200 f/2.8 oraz zestaw filtrów Marumi – filtry z serii Magnetic Slim i filtry połówkowe. Poniżej możecie zobaczyć niektóre ze zdjęć, wykonane wymienionym sprzętem w ostatnich miesiącach. Dziękuję Sigmie i Marumi za wsparcie i patronat nad fotowyprawami – a tych w kolejnych miesiącach spodziewajcie się więcej!

jezioro i góry, kanton Ticino, Szwajcaria, Jezioro Lugano, filtr polaryzacyjny Magnetic Slim Fit, filtr połówkowy Marumi
Lago di Lugano, Szwajcaria. Kadr powstał przy wykorzystaniu filtra połówkowego Marumi Hard GND4.

Norwegia – październik/listopad 2022 i marzec 2023

Północna Norwegia, a jednocześnie południowe rubieże Arktyki eksplorowałem w ostatnim czasie dwukrotnie, podczas organizowanych przeze mnie, Julię, Bartka i Olę fotowypraw do Norwegii. Patronami naszych wyjazdów fotograficznych byli Sigma oraz Marumi, którzy zaopatrzyli nas w obiektywy przydatne do fotografowania osobliwych krajobrazów tego małego końca świata. Intensywnie odwiedzaliśmy przede wszystkim zachodnie wybrzeże drugiej największej wyspy Norwegii – Senji, ale także jej interior, w tym Park Narodowy Anderdalen.

minimalizm, Norwegia, senja, domek, fiord, wschód słońca, Sigma 70-200
Wschód na norweskiej Senji. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Senja zachwycała nas zorzami polarnymi i feerią jesiennych barw, które przeplatały na zmianę złoto i klimatyczną ciemność, a zimą czarowała nasze zmysły cudownym puchem i neonowym niebem.

Fiord, Senja, plaża, skały, góry, Tungeneset
Zmierzch przy Tungeneset, Senja, Norwegia. Kadr z wykorzystaniem filtra polaryzacyjnego Marumi C-PL Slim Fit z serii Magnetic.

Podczas obu wyjazdów pogoda była bardzo dynamiczna, co pozwoliło przywieźć stamtąd naprawdę ciekawe kadry.

Zachód słońca na Senji, Norwegia. Kadr powstał przy wykorzystaniu filtra połówkowego Marumi Soft GND8.

Senja oszołomiła nas ogromnie i w niedalekiej przyszłości planujemy kolejne edycje wyjazdów fotograficznych w to spektakularne miejsce!

Senja, fiord, Norwegia, góry, wschód słońca
Wschód słońca nad Orlim Fiordem, Senja, Norwegia. Kadr z wykorzystaniem filtra połówkowego Marumi Soft GND8.

Szwajcaria – sierpień i październik 2022

Fenomen Szwajcarii objawia się zarówno w jej niesamowitych krajobrazach, pięknej architekturze i wyjątkowej kulturze, ale i potężnym zróżnicowaniu wszystkich tych komponentów występujących na jej obszarze. W ubiegłym roku razem z niezawodną grupą po raz kolejny przeżywałem niezapomniane chwile w Szwajcarii – jesienią w kantonie Ticino oraz w Zermatt latem. Były to kolejne wyjazdy, na które zostałem zaproszony przez Narodową Organizację Szwajcarii – Switzerland Tourism.

Gornergrat, lodowce, księżyc, Szwajcaria, Zermatt
Wschód księżyca nad lodowcami fotografowany z Gornergrat w Zermatt z wykorzystaniem filtra połówkowego Marumi Soft GND8.

Latem spełniłem swoje marzenia odwiedzając po raz kolejny Alpy Pennińskie i tamtejsze lodowce, które wyglądają wspaniale z grani Gornergrat.

zermatt, matterhorn, zachód słońca
Zachód słońca z panoramą Matterhornu, Zermatt, Szwajcaria. Kadr z wykorzystaniem filtra połówkowego Marumi Soft GND8.

Razem z Zuzą mieszkającą wtedy w Zermatt, która ugościła mnie w swoich progach (dziękuję!) chodziliśmy i jeździliśmy po górach z aparatami. Jedną z nocy spędziliśmy na oglądaniu Perseidów, a następnie wschodu słońca pod ikonicznym Matterhornem.

Było to zdecydowanie jedno z najbardziej niezapomnianych doświadczeń w moim życiu, jakie kiedykolwiek mogłem przeżyć!

Ticino, Szwajcaria, jezioro, góry, lodowiec
Zachód słońca nad jeziorem Griesee na granicy kantonów Ticino i Valais, Szwajcaria. Kadr z wykorzystaniem filtra polaryzacyjnego Marumi C-PL Slim Fit z serii Magnetic.

Jesienią wędrowaliśmy po włoskojęzycznym Ticino, gdzie przez kilka pierwszych dni odpoczywaliśmy pod palmami w uroczej wiosce Gandria, rozkoszując się południowoszwajcarskim „la dolce vita”, po czym zmieniliśmy nieco krajobrazy podróżując kolejno do Val Verzasca i Val Bedretto, kończąc wyprawę pod lodowcem Gries.

Val Bedretto, księżyc, zachód słońca, Alpy
Zachód słońca i wschód księżyca nad Val Bedretto, Ticino, Szwajcaria. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Była to podróż przez trzy pory roku – w tydzień. Rozpoczęliśmy ją w ciepłych, letnich okolicznościach, przenosząc się w złotą, czarującą jesień, skończywszy w krainie wiecznej zimy.

Wschód słońca, skały, niebo, Ticino, Szwajcaria
Wschód słońca nad Val Bedretto, Ticino, Szwajcaria. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Podczas obu wyjazdów towarzyszył mi sprzęt Sigma, w tym obiektyw Sigma 70-200 f/2.8 oraz Sigma 14-24 f/2.8, a także filtry Marumi, dzięki którym mogłem sfotografować wiele wyjątkowych i niezapomnianych momentów.

Sycylia, Włochy – grudzień 2022

Pod koniec intensywnego roku 2022 postanowiłem razem z mamą wybrać się na włoską Sycylię. Miał to być wyjazd pełen spokoju i odpoczynku po dynamicznych miesiącach, jednak finalnie, czego oboje się spodziewaliśmy, cały pobyt na Sycylii spędziliśmy na zwiedzaniu wyspy, dość intensywnym zwiedzaniu.

Syrakuzy, morze, sup, zachód słońca
Zachód słońca nad Syrakuzami, Sycylia, Włochy. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Odwiedziliśmy kilka ikonicznych miejsc na wschodnim wybrzeżu Sycylii, w tym: Katanię, Syrakuzy, Taorminę, Castelmolę i Ragusę.

Ragusa, Włochy, Sycylia, miasto, wzgórza
Niebieska godzina nad Ragusa Ibla, Sycylia, Włochy. Kadr z wykorzystaniem filtra polaryzacyjnego Marumi C-PL Slim Fit z serii Magnetic.

Przez tydzień wędrowaliśmy po wioskach, miastach i miasteczkach, a w podróży niemal zawsze towarzyszyła nam dumna Etna – jeden z najbardziej aktywnych wulkanów świata.

Spośród wszystkich odwiedzonych miejsc największe wrażenie zrobiła na nas Ragusa. To miasto położone w pewnej odległości od wybrzeża, na wzgórzach. Miasto błyszczące barokiem, niezwykle widokowe i fotogeniczne.

Ragusa, Włochy, Sycylia, miasto, wzgórza

Ragusa to zdecydowanie jedno z tych miejsc, do których będę wracał przy każdej możliwej okazji.

Islandia – sierpień/wrzesień 2022

Letni wyjazd na Islandię był dla mnie spełnieniem marzeń. Podczas intensywnych dwóch tygodni, dzięki mojemu dobremu kumplowi – mieszkającemu tam Mateuszowi mogłem odwiedzić wiele z najpiękniejszych miejsc wyspy.

Islandia, mewa, skała, ocean, plaża, mgła
Południowe wybrzeże Islandii. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Razem z Bartkiem i Iku jeździliśmy busem po drogach i bezdrożach Islandii, zjechaliśmy ją wokół zahaczając o położony w interiorze Landmannalaugar – zachwycający wulkaniczny obszar.

Landmannalaugar, kolorowe wzgórza, tęczowe góry, Islandia
Tęczowe góry Landmannalaugar, Islandia. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Wyjazd na Islandię obfitował w cudowne widoki, których piękno jest naprawdę ciężkie do oddania na fotografiach. Niestety nie da się w nich przemycić głuchej ciszy, rześkiego powietrza i potęgi natury, która objawiała się nam w niezwykle delikatny sposób.

Landmannalaugar, Islandia. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Z odwiedzonych miejsc zdecydowanie największe wrażenie zrobiło na mnie wspomniane Landmannalaugar. Jałowość pustkowi i osobliwość tamtejszych gór zupełnie mnie zahipnotyzowały.

wodospady, Islandia, błękitna rzeka, turkusowa rzeka, zielony mech
Islandzkie wyżyny. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Dania – lipiec 2022

W 2022 roku po raz pierwszy odwiedziłem Danię i była to chyba największa podróżnicza niespodzianka ostatnich miesięcy. Julia i Krzysiu zaprosili mnie i Anię do swojego domu w Kopenhadze, którą po dokładnym zwiedzeniu opuściliśmy, kierując się na Jutlandię Północną. Duńska sielskość przeplatała się tam z siłami natury – wiatr i dosłownie ciosający nad piach były naprawdę silne.

zachód słońca, księżyc, latarnia morska, Rubjerg Knude, Jutlandia Północna, Dania
Zachód słońca i wschód księżyca nad Rubjerg Knude, Jutlandia Północna, Dania. Kadr z wykorzystaniem filtra polaryzacyjnego Marumi C-PL Slim Fit z serii Magnetic.

Jednym z odwiedzonych przez nas miejsc były wydmy przy Rubjerg Knude. Stoi tam latarnia morska, która opiera się podmuchom przybywającym znad Morza Północnego. Okoliczne wydmy schodzą piaszczystymi klifami w morskie tonie, co wygląda naprawdę spektakularnie.

morze, wybrzeże, klify, zachód słońca, domki, Dania, plaża
Duńskie wybrzeże o zachodzie słońca, Jutlandia Północna, Dania. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Przede wszystkim przez to miejsce Dania stała się jednym z krajów, w których pobyt będę wspominał cudownie. Raz jeszcze wielkie dzięki dla Julii i Krzysia za ugoszczenie w swoich progach i pokazanie tych wspaniałości!

Rumunia – lipiec 2022

Rumunia jest krajem, do którego podobnie jak na Ukrainę wracam regularnie, z ogromną przyjemnością. W lipcu postanowiłem pokazać rodzicom wyjątkowość tego obszaru. Podróżowaliśmy głównie po Transylwanii, gdzie odwiedziliśmy Kluż-Napokę i okoliczne góry, m.in. góry Apuseni, spektakularne Fogarasze z trasą Transfogaraską oraz piękne miasta, takie jak Braszów, Sighisoara i Sybin.

trasa Transfogaraska, fogarasze, rumunia, góry, długi czas naświetlania
Góry Fogaraskie i Trasa Transfagarasan, Rumunia. Kadr z wykorzystaniem filtra polaryzacyjnego Marumi C-PL oraz ND16 Slim Fit z serii Magnetic.

Rumuńskie pejzaże są nie tylko piękne i sielskie, to także krajobrazy przepełnione swojskością i spokojem. Pejzaże, które można chłonąć oczami i sercem, do których zawsze chce się wracać.

Rumunia, droga, cerkiew, zachód słońca, złota godzina, góry
Wioska w Transylwanii, Rumunia. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Cieszę się, że udało mi się ponownie wrócić do Rumunii i pokazać rodzicom jej piękno. Myślę, że od tego momentu wspólnie czujemy się tam jak u siebie, jak w domu.

Rumunia, góry, kościół, zachód słońca
Wioska pod Fogaraszami, Rumunia. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Polska – 2022/2023

Miniony rok to oprócz podróży zagranicznych oczywiście eksplorowanie piękna naszego kraju. Polska obfituje w cudowne miejsca, które zdecydowanie warto odwiedzić. Najprzyjemniej wspominam rodzinny pobyt nad Bałtykiem. W kwietniu wybraliśmy się na świąteczny tydzień na Wybrzeże Słowińskie.

Morze Bałtyckie, mgła
Mgła nad Bałtykiem, Polska. Kadr wykonany obiektywem Sigma 70-200 f/2.8.

Pustki na plażach, biały piach i czyste, dzikie morze pozwoliły ukoić nerwy i uporządkować myśli. Nie zabrakło oczywiście fotogenicznych momentów, spośród których największe wrażenie zrobiła na nas nagła mgła, gęstniejącą za dnia na plaży.

Morze Bałtyckie, mgła,

Podsumowanie

Zaprezentowane skróty wypraw to jedynie drobna część przeżyć i emocji, które spotkały mnie w ubiegłych miesiącach. Pięknym był także wyjazd do uroczego Wilna, do którego zostałem zaproszony przez organizacje turystyczna Go Vilnius, aby celebrować wspólnie 700-ne urodziny miasta. Piękne było witanie wiosny na Morawach w Czechach oraz spontaniczne wyjazdy do mojej ukochanej Słowacji. Pięknym było brodzenie w śniegu w Gorcach, chłonięcie spokoju na Łemkowszczyźnie w Beskidzie Niskim, spacery ulicami Krakowa, Wrocławia i lasami Łodzi.

Senja, fiord, Norwegia, góry, wschód słońca
Wschód słońca z panoramą Breidtinden, Senja, Norwegia. Kadr z wykorzystaniem filtra połówkowego Marumi Soft GND8.

Minione miesiące były wspaniałe. Dziękuję raz jeszcze Sigmie i Marumi za wsparcie w fotografowaniu tych momentów, które zostaną ze mną na zawsze oraz ludziom, którzy sprawili, że te wyjazdy były tak cudowne!